
Tworzenie rękodzieła to Twoja pasja? Chcesz na tym zarabiać? Jeśli tak, to ten artykuł skierowany jest do Ciebie.
Od wielu lat zajmuję się tworzeniem rękodzieła, głównie biżuterii i dodatków. Przez kilka lat prowadziłam sklep pod własną domeną i to właśnie wtedy nauczyłam się jak dobrze sprzedać produkt wykonany ręcznie. Dziś okazjonalnie wystawiam moje prace w kilku internetowych galeriach.
Jeśli myślisz, że dobre wykonanie, unikatowy projekt i reklama wystarczą, aby sprzedać produkt, to jesteś w dużym błędzie! Sprawdź, o co powinieneś szczególnie zadbać, aby podnieść sprzedaż, a także poprawić wizerunek swojej marki.
5 sposobów na zwiększenie sprzedaży rękodzieła
1. Fotografia produktowa
Dobre zdjęcie to podstawa! Musi przedstawiać produkt, który sprzedajesz i jak najlepiej oddawać jego charakter i urok. To jedyny sposób na to, aby klient poznał twoją pracę i zbudował opinię na jego temat.
Na co zwrócić uwagę robiąc zdjęcie produktu?
Przede wszystkim na tło, które powinno być jednobarwne i nieodwracające uwagi od produktu. W ten sposób podkreślisz wszystkie detale, fakturę materiału i jakość wykonania. Ciemne przedmioty najlepiej prezentują się na jasnym tle, a jasne na ciemnym. O tym jak w łatwy sposób zrobić idealnie białe tło na zdjęciach pisała Natalia z JestRudo.pl w tym artykule (klik).
Zwróć szczególną uwagę na oświetlenie, dzięki któremu uzyskasz naturalne kolory. Uważaj z edycją zdjęcia, a zwłaszcza z kombinowaniem z kolorystyką, która nie może odbiegać od rzeczywistej. Zawsze zapisuj w dobrej rozdzielczości i rozmiarze. Biżuterię i ubranie warto pokazać na modelu. Pamiętaj, że jedno zdjęcie to za mało, ale nie przesadzaj także w drugą stronę. Powinno być ich minimum 3 a maksymalnie 5. Jeśli jest to możliwe sfotografuj przedmiot z przodu, z tyłu, z boku, góry i na modelu. Zamiast bać się perspektywy, baw się nią. Pamiętaj, że przedmiot pokazany wprost nie zawsze jest najlepszą opcją.
Wybierz najlepsze zdjęcie główne, które przyciągnie uwagę kupującego. Musi wyróżniać się pośród setki innych ofert. Dawanda, jedna z największych galerii z rękodziełem przeprowadziła ciekawe badania. Ten sam produkt wystawiono dwa razy – raz z dobrym zdjęciem, a raz ze złym. Wyniki pokazały, że dobre zdjęcie lepiej oddziałuje na klientów, co przekłada się na większą liczbę kliknięć w ofertę i lepszą sprzedaż.

2. Dobry tytuł i opis
Chwytliwy i zachęcający tytuł wyróżni Twoją ofertę spośród wielu podobnych. Opis jest równie ważny jak zdjęcie. Dokładnie opisz produkt i proces wytwarzania. Podaj wszystkie możliwe wymiary oraz określ kolory i materiał, z którego został wykonany. Możesz opisać także styl. Zadaj sobie pytanie: czy mój produkt jest unikalny i jedyny w swoim rodzaju? Daj odpowiedź w opisie, to zachęci do kupna. Poprawiaj błędy ortograficzne i stylistyczne. Kiedy trafiam na ogłoszenie, w którym roi się od błędów, to zaczynam się zastanawiać, czy nadawca dobrze zaadresuje moją paczkę… Też tak macie?
Dodaj informację o metodzie płatności, formie przesyłki i jej kosztach, możliwości zwrotu, a także czasie realizacji (najlepiej jak najkrótszy czas oczekiwania na przesyłkę). Brak podstawowych informacji nie zachęca do kupna, przecież nikt nie lubi kupować kota w worku. Wszelkie informacje uchronią Cię przed lawiną pytań.
3. Pierwsze wrażenie
Wyobraź sobie piękny naszyjnik, który jest nieestetycznie zapakowany w… worek foliowy. No właśnie, coś tu nie gra. Podobne odczucia może mieć Twój klient. Przez jakiś czas właśnie tak pakowałam moją biżuterię. Kiedy powoli zmieniłam moje podejście, zaczęłam otrzymywać wiele pozytywnych komentarzy i podziękowań za produkt oraz piękne opakowanie. Do zamówienia zawsze dodaję wizytówkę, na której znajduje się nazwa mojego sklepu, dane kontaktowe, a także adresy moich kanałów social media. Wielu nowych klientów po otrzymaniu zamówienia zaczyna obserwować mój fanpage. Naprawdę, warto przyłożyć się w tej kwestii.
4. Klient nasz Pan
Buduj dobre relacje z klientami (nie zawsze trafiają się mili, ale spróbuj być uprzejmym). Nawet nie wiesz jak wielu kolejnych może do Ciebie trafić z polecenia. Odpowiadaj na pytania i bądź otwarty. Pokażesz wtedy, że Twój interes to nie sklep “widmo”. Nigdy nie każ długo czekać na odpowiedź od Ciebie! Wysyłaj potwierdzenie otrzymania zamówienia oraz potwierdzenie wpłaty, a także informuj o czasie realizacji i wysyłce. To uspokoi klienta, który nie będzie miał powodów, aby z oburzeniem pytać co z jego zamówieniem. Dobry kontakt z klientem daje wrażenie wysokiej jakości usług. Zbieraj pochlebne opinie i dziękuj za każdy komentarz. Lojalni klienci są na wagę złota.
5. Daj się poznać!
W swoim sklepie dodaj opis kim jesteś, co tworzysz i czym się inspirujesz. Możesz także umieścić zdjęcie oddające twoją osobowość. Chętniej robimy zakupy u kogoś, kogo znamy. Nie zapomnij o podaniu swoich danych (numer telefonu, adres email, nazwa firmy). Podkreślisz w ten sposób, że nie masz nic do ukrycia. Zachęcaj do polubienia twoich profili na social media (facebook, instagram, vine, youtube, pinterest), w których możesz informować o nowych produktach w sklepie oraz o tym co u Ciebie słychać.
To było 5 moich rad, które w łatwy i szybki sposób możesz wdrożyć u siebie. Nie wspominałam tutaj o płatnej promocji, bo na ten wpis przyjdzie kolej. Według mnie najpierw trzeba mieć solidne podstawy, aby zacząć inwestować w rozwój sklepu.
Na koniec zachęcam Was do zajrzenia do konkurencji. Nie po to, aby podpatrzeć nowe projekty, ale w celu przeprowadzenia analizy funkcjonowania sklepu i opinii klientów. Zastanów się, dlaczego ludzie chcą u nich kupować i spróbuj zastosować to u siebie.
Moja lista zawiera 5 sposobów, które wykorzystywałam w moim sklepie. Mam nadzieję, że rękodzielnicy rozpoczynający swoją przygodę ze sprzedażą skorzystają z moich rad. Na koniec chciałam zadać pytanie osobom, które chętnie kupują rękodzieło: czym kierujecie się przy wyborze produktu i sprzedawcy?