Statystyki bloga – jak je mierzyć i jak poprawić?

Statystyki bloga – jak je mierzyć i jak poprawić? Szablon do pobrania

Chyba każdy bloger lubi sprawdzać swoje statystyki. Na początku blogowania zerkamy na nasze wyniki z wypiekami na twarzy, bo możemy dowiedzieć się, czy ktoś jeszcze nas czyta oprócz naszej mamy i psa. Cieszymy się, gdy rosną, ponieważ oznacza to, że blog się rozwija i daje nam szansę na ciekawe współprace.

Otwierając bloga, byłam mocno nakręcona na statystyki, ale dodam, że nie otworzyłam go z wizją zarabiania na nim. Pod koniec miesiąca uwielbiałam patrzeć na rosnący wykres, ponieważ było to moje przyzwyczajenie. Od 2009 roku prowadziłam portal o kulturze ludowej i sklep internetowy, dlatego statystyki miały dla mnie ogromne znaczenie. Doszkalałam się na stażach SEO i SEM w największych polskich firmach i z tego powodu mój nawyk zerkania na liczby przerzucił się również na blog.

Bloguję już ponad trzy lata i na podstawie mojego doświadczenia powiem Ci, że statystyki są ważne, ale nie są najważniejsze. Zawsze na pierwszym miejscu są czytelnicy, kontakt z nimi i zaangażowanie. Blogerzy, którzy potrafią zainteresować i inspirować, przyciągają do siebie jak magnes. Możesz mieć miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy unikalnych użytkowników z wyszukiwarki, ale to nigdy nie będzie to samo. Właśnie dlatego tworząc treści, miej przed oczyma Twojego czytelnika, dla którego tworzysz.

Ten wpis przygotowałam dla początkujących blogerów i dla osób, które czują, że stoją w miejscu.

Statystyki bloga – jak je mierzyć i jak poprawić? Szablon do pobrania

Jak sprawdzić statystyki bloga?

Żeby blog się rozwijał i ciągle zyskiwał nowych czytelników, warto analizować statystyki, które już masz. Jeśli zrobisz to dobrze, będziesz wiedziała, co działa, a co warto poprawić. Poniżej przedstawię punkty, na które warto zwrócić uwagę. Wszystkie elementy możesz zapisać w szablonie, który dla Ciebie przygotowałam – na końcu artykułu znajdziesz więcej informacji. A teraz wróćmy do tematu.

Co analizować?

Na początku warto prześledzić najważniejsze statystyki z Google Analytics. Jeśli nie masz jeszcze konta, to jak najszybciej połącz swoją stronę. Analizę rozpocznij od zakładki Odbiorcy – Przegląd i sprawdź, ilu unikalnych użytkowników odwiedziło Twój blog, a ilu z nich było nowych. To bardzo ważna informacja, ponieważ powracający czytelnicy to skarb. Spójrz na procentowy wykres kołowy po prawej stronie (New Visitor, Returning Visitor).

Kolejnym ciekawym punktem są Strony, czyli średnia liczba wyświetlonych stron przypadająca na jednego czytelnika i uwzględniająca powtórne odwiedziny poszczególnych stron.

Następnie sprawdź średni czas trwania sesji. Od razu dodam, że podany czas nigdy nie jest wiarygodny, ponieważ Google Analytics oblicza go na podstawie interakcji użytkownika. Weźmy taki przykład – czytelnik wpadł na nasz blog z wyszukiwarki i po przeczytaniu wrócił do wyników wyszukiwania. Takie odwiedziny nie zostaną zarejestrowane przez GA, nawet jeśli czytelnik spędził u nas kilka minut. Google wlicza tutaj jedynie interakcje, które pojawiły się na stronie. Mówiąc w skrócie, zalicza do niego ruch – czytelnik wchodzi na stronę główną, kilka w artykuł, który czyta kilka minut, a następnie przechodzi do kolejnego wpisu. Jak widzisz, czas nie jest do końca wiarygodny, ale daje nam świetne pole do analizy. Powinniśmy tak budować swój blog i tworzyć takie treści, aby zachęcić czytelników do eksplorowania naszej strony.

Bardzo podobne wnioski można wyciągnąć ze Współczynnika odrzuceń. Pokazuje on, jaki procent czytelników, którzy trafili na daną stronę, opuścił ją, nie przechodząc na inne podstrony. Tutaj nie ma znaczenia, ile czasu spędziła dana osoba na czytaniu wpisu. Jeżeli od razu wyszła, to współczynnik wyniesie 100%. Właśnie dlatego bardzo ważne jest tworzenie ciekawych treści, a także zachęcanie do odwiedzania wpisów o podobnej tematyce. Im niższy procent, tym lepiej, ale w blogosferze przyjmuje się, że współczynnik odrzuceń wynoszący 70% jest całkiem normalny. Jeśli masz wielu odwiedzających, a Twój współczynnik oscyluje w okolicach 50–60%, to idzie Ci całkiem nieźle!

Pomocne są także informacje, które znajdziesz w zakładce Pozyskiwanie – Przegląd. Dowiesz się, jak i skąd czytelnicy trafiają na Twój blog. Czy największy ruch pochodzi z wyszukiwarki, a może z kanałów social media (Facebook, Instagram)? Warto przeanalizować dostępne statystyki i zastanowić się, które działania wychodzą nam dobrze, a które wymagają poprawy. Może w tym miesiącu będzie warto skupić się na kanałach SM?

Sprawdź, które strony Twoi czytelnicy odwiedzają najczęściej (Zachowanie – Przegląd – Wyświetl pełny raport). Te informacje pokażą Ci, które wpisy są najchętniej czytane, a także jak zmieniają się zainteresowania Twoich odbiorców w czasie. To świetny sposób na rozszerzanie tematyki bloga.

Na koniec polecam zajrzeć do zakładki Czas rzeczywisty – Przegląd. Podglądając, co się dzieje w danym czasie na blogu, dowiemy się, skąd przyszli do nas czytelnicy (z wyszukiwarki, kanałów social media, odesłania z innej strony), a nawet w jakiej miejscowości mieszkają przeglądający nasz blog. Uwaga, można się od tego uzależnić!

Warto monitorować przyrost osób obserwujących twoje konta w serwisach społecznościowych (Facebook, Instagram, Youtube). Od prawie roku zawsze ostatniego dnia miesiąca spisuję w moim szablonie liczbę obserwujących. To świetna lekcja – wiem, czy nakład pracy, którą włożyłam w dany serwis, ma w ogóle sens. Ostatnio mam mało czasu, dlatego lubię kierować moją energię tam, gdzie pozwoli ona osiągnąć dobre efekty.

 

Jak poprawić statystyki bloga?

Tak jak wspomniałam, dobra analiza statystyk pokaże nam słabsze miejsca, które warto poprawić, i podpowie nam, gdzie się bardziej przyłożyć. Istnieje wiele dodatkowych czynności, które sprawią, że Twój blog będzie chętniej odwiedzany. Pokrótce przedstawię kilka z nich.

1. Twórz wartościowe wpisy

Czy wiesz, kim są Twoi czytelnicy? Wiesz, co ich interesuje i co lubią czytać na Twoim blogu? Jeśli nie, to jak najszybciej zastanów się i ustal, kto jest Twoją grupą docelową. Z taką informacją będziesz mogła tworzyć treści, które będą dla czytelników wartościowe i rozwiążą ich problemy, a także odpowiedzą na ich pytania i zainspirują do wprowadzenia zmian. Staraj się publikować regularnie, najlepiej w te same dni tygodnia. Dobre wpisy są chętnie polecane przez innych blogerów, a czytelnicy z chęcią udostępniają je na swoim profilu na Facebooku.

2. Pokaż się w social mediach

Świat influencerów rozwija się dziś na serwisach społecznościowych, takich jak Instagram i Facebook. Blogi bez wsparcia takich kanałów mają małe szanse na przebicie się. Jeśli chcesz być widoczna, to pokaż się tam. Nie musisz być wszędzie, ale wybierz takie platformy, na których czujesz się najlepiej.

3. Nie zapominaj o newsletterze

Budowanie listy subskrybentów newslettera powinna być jednym z najważniejszych celów każdego blogera. Kontakt mailowy z Twoimi czytelnikami to dobry sposób na utrzymanie dobrych relacji oraz na promocję Twoich treści. Tylko pamiętaj, żeby nie spamować! Każda wiadomość powinna być wartościowa dla jej odbiorcy.

4. Zwróć uwagę na SEO

Dziś dbanie o SEO na blogu nie jest takie trudne. Jeśli masz stronę na WordPressie, wykorzystaj wtyczkę Yoast SEO, która podpowie Ci, co jeszcze powinnaś zrobić, aby wpis był przyjazny wyszukiwarkom. Zastanów się nad słowem kluczowym, dzięki któremu użytkownicy znajdą Twoją treść w Google. Ważne, aby było związane z tematyką poruszaną w artykule. Ludzie, trafiając do Ciebie, będą mieć oczekiwania, dlatego warto dać im to, czego szukali. Dobrze wypozycjonowane w wyszukiwarce wpisy sprawią, że na Twój blog coraz częściej będą przybywać nowe osoby. Warto się o nich zatroszczyć.

5. Angażuj się

Samo tworzenie nowych wpisów nie wystarczy. Gdzieś przeczytałam, że to zajęcie powinno zająć jedynie dwadzieścia procent czasu, a pozostałe osiemdziesiąt procent trzeba wykorzystać na promocję. Dziś jesteśmy zalewani informacjami, dlatego trzeba się postarać, aby dotrzeć do naszych czytelników. Nie zapominaj o odpowiadaniu na komentarze pod wpisami – doceń to, że ktoś przeczytał Twój artykuł i pozostawił po sobie ślad. Zaglądaj także na inne blogi i zostaw od siebie chociaż kilka słów.

Statystyki bloga – jak je mierzyć i jak poprawić? Szablon do pobrania

Szablon statystyk bloga do pobrania

Przygotowałam dla Ciebie specjalny szablon, który pomoże Ci w systematycznym kontrolowaniu statystyk bloga. Znajdziesz tam zaznaczone najważniejsze elementy, o których wspominałam w tym wpisie. Pod koniec każdego miesiąca usiądź z kubkiem ulubionej herbaty i spisz wszystkie statystyki. Już po kilku miesiącach zobaczysz, w jakim tempie rozwija się Twój blog. Taka informacja to skarb, jeśli chcesz się zająć blogowaniem na poważnie.

Zapisz się na „Blogowy Newsletter”, potwierdź subskrypcję w mailu, który ode mnie otrzymasz, i odbierz gotowy do druku szablon.

 

W tym newsletterze będę informować o blogowych nowinkach oraz zdradzać moje sposoby na tworzenie treści. Pojawią się także inne darmowe materiały do druku, które pomogą Ci w organizacji blogowej pracy. W każdej chwili będziesz mogła zrezygnować z otrzymywania wiadomości. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Planer dla blogerów

Już jest! Planer dla blogerów został zaprojektowany, tak aby pomóc Ci w wielu aspektach blogowania. Zawiera aż 18 kart, m.in. trackery mediów społecznościowych, plan dnia, tygodnia, miesiąca, statystyki, trendy i wiele innych. Kliknij w zdjęcie poniżej, aby przejść do sklepu.

Planer dla blogerów do druku

Powiem to jeszcze raz: statystyki nie są najważniejsze, ale warto o nie dbać i je kontrolować.

Jestem ciekawa – skorzystasz z szablonu?

Witaj na blogu!

Close