Jak stworzyć ładny blog? Wystarczy kilka kroków

Jak stworzyć ładny blog? Wystarczy kilka kroków

Na popularność bloga wpływ ma wiele czynników – ciekawe treści, charyzma autora, staż blogowania, piękne zdjęcia. Jednak, tak jak to bywa w życiu, zawsze liczy się pierwsze wrażenie, które tutaj w dziewięćdziesięciu procentach jest związane z wyglądem bloga. Strona wizualna jest dziś niezwykle ważna, bo są blogerzy, którzy wysoko podnoszą poprzeczkę. Dziś pokażę Ci, na które elementy warto zwrócić uwagę, aby odpicować Twoje miejsce w sieci.

Od wielu z Was słyszę, że podoba się Wam mój blog, a także dostaję pytania o to, jak stworzyć ładny blog. Tematyka blogowania nie była wcześniej u mnie główną kategorią, ale skoro pytacie, to ja chętnie odpowiem.

Jak stworzyć ładny blog? Wystarczy kilka kroków

 

Ładny blog – krok po kroku

Nie zrobisz dobrego wrażenia z ubogim, starym lub kiczowatym wyglądem bloga. Dobrze zaprojektowana strona zainteresuje Twoich czytelników, którzy będą chcieli zostać u Ciebie trochę dłużej. Ładny blog jest łatwo rozpoznawalny, intuicyjny i łatwo jest się po nim poruszać. Na co zwrócić uwagę i od czego zacząć? Wszystkie punkty znajdziesz poniżej.

1. Inspiracje i Mood Board

Każdą pracę twórczą, tak jak i budowanie bloga, powinna poprzedzić analiza. Pomoże Ci w tym Mood Board, czyli tablica z inspiracjami. Od czego zacząć?

  • Zastanów się, kim jest Twoja grupa docelowa? Co lubią Twoi czytelnicy? Jeśli chcesz, aby odwiedzający zostali na Twojej stronie jak najdłużej, to spraw, aby nie chcieli wychodzić.
  • Jakie blogi podobają Ci się najbardziej? Jak myślisz, dlaczego? Co sprawia, że przyciągają wzrok? Co jest w nich interesującego? Zapisz linki i przemyślenia, a nawet zrób print screeny i je wydrukuj. Przydadzą się przy personalizowaniu Twojego szablonu.
  • Inspiracji możesz poszukać również wśród amerykańskich blogów z Twojej tematyki – zazwyczaj stamtąd napływają trendy. Świetnie sprawdzi się także Pinterest.
  • Kto jest Twoją „konkurencją”? Czym wyróżnisz się wśród podobnych blogów z Twojej niszy?
  • Co mają czuć czytelnicy tuż po wejściu na Twój blog? Jakie emocje chcesz przekazywać?
  • Jakie kolory lubisz? Jakie barwy pasują do twojej tematyki? To bardzo ważny punkt analizy. Więcej napisałam w punkcie 3. Kolorystyka.
  • Kolejnym ćwiczeniem jest sprawdzenie, co nam się nie podoba, co nas wkurza na innych stronach i czego chcemy uniknąć na naszym blogu. Koniecznie zrób notatki, aby wiedzieć, czego uniknąć.

Mój pierwszy Mood Board zrobiłam po kilku miesiącach blogowania i, jak widzicie, większość elementów jest nadal aktualna. Kolorystyka, styl zdjęć i tematyka pozostały takie same. Jakiś czas temu zmieniłam wizję na jasną i pastelową, ale to nie było to i szybko wróciłam do starej wersji.

Nowy, rozszerzony Mood Board blogowy wisi nad moim biurkiem i przypomina mi o ścieżce, której mam się trzymać. Więcej zdjęć moich tablic zobaczycie w tym wpisie: Vision Board i słówko na 2019.

Blogowy Mood Board

2. Styl i szablon

Jeśli zrobiłaś dobrą analizę, powinnaś już wiedzieć, w jakim stylu chcesz prowadzić bloga. Czy będzie on minimalistyczny z jasnymi i pastelowymi zdjęciami? A może coś mocniejszego z nasyconymi barwami?

Teraz pora wybrać szablon bloga. W Internecie znajdziesz wiele darmowych motywów do WordPressa, które niczym nie odbiegają od tych płatnych. Tutaj znajdziesz darmowe szablony na bloga. Polecam tam zajrzeć, bo Weronika z Mavelo stworzyła świetny przegląd. Niektóre z nich podobają mi się tak bardzo, że sama chciałabym coś zmienić na moim blogu.

Przed instalacją wybranego szablonu sprawdź, jak wygląda jego wersja mobilna. Obecnie coraz więcej wejść na strony internetowe pochodzi z urządzeń mobilnych (smartfony, tablety), dlatego nie można lekceważyć tej wersji.

 

3. Kolorystyka

Już wcześniej wspominałam, że kolorystyka na blogu jest bardzo ważna. Czy wybrałaś już swoje kolory? Dobrze dobrana paleta będzie Cię wyróżniać na tle innych stron.

Jak stworzyć podstawową paletę kolorów na bloga?

Na początku wybierz trzy kolory. Pierwszy z nich będzie dominujący (60%) – może występować w logo czy elementach szablonu, na przykład jako kolor kategorii, linkowań itp. Kolejne kolory to: uzupełniający – 30% i akcentujący – 10%. Nie musisz stosować się w stu procentach do tej zasady. Chciałam tylko zwrócić uwagę na to, w jaki sposób wykorzystywać kolorystykę na blogu. Dodatkowo wybierz dwa kolory – pierwszy ciemniejszy (tekst, nagłówki) i drugi jaśniejszy (tło).

Jeśli nie wiesz, które barwy do siebie pasują, skorzystaj z aplikacji, które w sekundę zrobią to za Ciebie.

  • coolors.co
  • color.adobe.com
  • colorpalettes.net

 

4. Przejrzystość

Nie próbuj na siłę wszystkiego wcisnąć i zapełnić każdej wolnej przestrzeni. Przypadkowo porozrzucane elementy (widgety, grafiki, zdjęcia) będą odciągać uwagę od Twoich treści. Zrezygnuj z kolorowego tła albo postaraj się, aby było jak najbardziej neutralne. Nie przejmuj się białymi miejscami, bo to właśnie dzięki nim strona wydaje się czysta i przejrzysta. Jeśli spojrzysz na to z tej strony, to zauważysz ogromną różnicę.

Czego unikać?

Wyjustowania, wyśrodkowania i wyrównania do prawej. Tekst na blogu powinien być wyrównany do lewej strony, ponieważ jest to najwygodniejszy układ do czytania. Jeśli chodzi o tytuły i adnotacje, to nie ma ustalonych zasad, pamiętaj jednak, aby trzymać się jednej wybranej wersji.

Styl marki blogowej

5. Logo

Skończyły się czasy, kiedy logo to udziwniona, obsypana brokatem grafika. To świetna informacja dla Ciebie, bo minimalistyczne logo możesz zrobić w darmowym programie Canva, korzystając z gotowych projektów. Coco Chanel radziła, aby przed wyjściem z domu spojrzeć w lustro i ściągnąć jedną niepotrzebną rzecz. Przy projektowaniu jest bardzo podobnie – spójrz na projekt i zastanów się, czy nie ma czegoś zbędnego, czy coś można uprościć. Czasem mniej znaczy więcej.

Logo powinno integralnie wiązać się ze stylistyką całego bloga, być czytelne i łatwe do zrozumienia. Zwróć uwagę na kolor, font i elementy graficzne. Po powiększeniu lub zmniejszeniu nadal powinno być czytelne i rozpoznawalne.

 

6. Fonty

Dobrze dobrane fonty (czcionki, kroje pisma) sprawiają, że blog wydaje się bardziej profesjonalny, czytelny i przyjazny dla oka. Totalne minimum to dobrze dobrane dwa fonty – jeden do nagłówków i drugi do dłuższych tekstów. Najlepiej sprawdza się zasada łączenia fontów szeryfowych z bezszeryfowymi, ponieważ unikniemy chaosu. Maksymalna liczba krojów nie powinna być większa niż trzy. Źle dobrane fonty potrafią zrujnować nawet najlepszy motyw do WordPressa, dlatego warto przyłożyć się do tej kwestii. Chyba nie muszę wspominać, że wybrane kroje powinny mieć polskie znaki!

Od razu mówię, że fonty to moja pięta achillesowa. Na blogu mam wybrane dwa kroje pisma i tego się trzymam, za to w grafikach (zdjęciach), które tworzę, jest zupełny miszmasz, bo ciągle nie mogę się zdecydować, który ozdobny font wybrać. Właśnie dlatego od niedawna postanowiłam trzymać się, oprócz dwóch blogowych, tylko jednego wybranego kroju ozdobnego.

Jeśli nadal nie wiesz, jak łączyć ze sobą fonty, skorzystaj z gotowych rozwiązań.

  • canva.com/font-combinations
  • fontpair.co
  • justmytype.co
  • typewolf.com

 

7. Zdjęcia

Zdjęcia są bardzo ważnym elementem na blogu. Czytelnicy przyzwyczajeni są do wysokiego poziomu, który serwują nam więksi blogerzy. Dziś technologia poszła tak do przodu, że dobre zdjęcia zrobisz swoim smartfonem, a wykorzystując aplikacje z gotowymi filtrami, w łatwy sposób możesz wyczarować coś niesamowitego. Nie będę się rozpisywać na ten temat, ponieważ niedawno opublikowałam wpis o tym, jak robić ładne zdjęcia na bloga. Serdecznie Cię tam zapraszam, bo zdradziłam moje patenty i pokazałam, jak to wygląda od kuchni.

Czytelnicy chcą wiedzieć, kto kryje się za blogiem, dlatego pokaż swoją twarz. Dodaj swoje zdjęcie w bocznej kolumnie i napisz krótkie bio. Przypomnisz, że za tym wszystkim kryje się człowiek, a nie jakiś anonim. Ktoś, kto ma podobne zainteresowania, a może nawet jest podobny do Ciebie. Możesz wierzyć lub nie, ale prawda jest taka, że czytelnicy przywiązują się do autora i bardzo często przychodzą na bloga nie dlatego, że zainteresował ich nowy wpis, ale z przyzwyczajenia i sympatii. Lojalni i przywiązani czytelnicy to skarb! Wiecie, że jeśli znamy głos autora, to czytamy jego artykuły właśnie tym głosem? Też tak masz?

Darmowe banki zdjęć:

  • foodiesfeed.com
  • magdeleine.co
  • pexels.com
  • pixabay.com
  • splitshire.com
  • unsplash.com

Kluczem do sukcesu jest dobry szablon z elementami, które będą spójne z Twoją osobowością i z wybraną tematyką.

Nie ma jednej gotowej recepty na to, jak stworzyć ładny blog. Każdy z nas jest inny, ma swoje upodobania i swój gust. Twój blog powinien być spójny z Tobą, wizualnie zgrany z tematyką i unikalny na tle innych stron. Masz tylko kilka sekund, aby sprzedać swoją stronę i przekonać czytelników do tego, że warto Cię czytać. To Ty decydujesz o tym, jak będą Cię postrzegać inni. Mam nadzieję, że przekonałam Cię do wprowadzenia małych zmian. Budowanie ładnego bloga nie jest czymś męczącym, potraktuj to jako kreatywne wyzwanie i świetną zabawę!

Szablon - elementy stylu marki blogowej

Przygotowałam dla Ciebie specjalny szablon, w którym uporządkujesz wszystkie elementy swojego bloga. Wystarczy, że zrobisz notatki, wkleisz inspiracje, wypełnisz swoje kolory. Plik możesz przerobić w programie graficznym. Szablon jest darmowy i otrzymasz go po zapisie na „Blogowy Newsletter”.

Zapisz się na newsletter, potwierdź subskrypcję w mailu, który ode mnie otrzymasz, i odbierz gotowy szablon do druku.

 

W tym newsletterze będę informować o blogowych nowinkach i zdradzać moje sposoby na tworzenie treści. Pojawią się także inne darmowe materiały do druku, które pomogą Ci w organizacji blogowej pracy. W każdej chwili będziesz mogła zrezygnować z otrzymywania wiadomości. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.


Już jest! Planer dla blogerów został zaprojektowany, tak aby pomóc Ci w wielu aspektach blogowania. Zawiera aż 18 kart, m.in. trackery mediów społecznościowych, plan dnia, tygodnia, miesiąca, statystyki, trendy i wiele innych. Kliknij w zdjęcie poniżej, aby przejść do sklepu.

Planer dla blogerów do druku

Czy Twój blog wymaga odpicowania?

Polenka, Magda

Close