Siła nawyków. Habit tracker do pobrania i wydrukowania

Siła nawyków - habit tracker

Niedawno nastąpił wielki boom na tematy związane z produktywnością, organizacją i motywacją. Wielu z nas chce rozwijać swoje umiejętności, realizować własne plany i osiągnąć sukces. Tak jak w każdej dziedzinie nie powinno się popadać w skrajność, w tym przypadku także należy odnaleźć złoty środek. U mnie niezwykle sprawdza się metoda małych kroków. Kiedyś rzucałam się na dany pomysł, wszystko chciałam zrobić na już, w tej chwili. To nie sprawdziło się u mnie, ponieważ szybko się spalam, a moje chęci malały z każdym dniem. Dla takich osób jak ja niezwykle pomocne mogą okazać się dobre nawyki.

Habit tracker do druku

Nawyki mają moc!

Samo słowo „nawyk” dla wielu z nas kojarzy się z czymś negatywnym, ponieważ najłatwiej przychodzi nam wyłapywanie złych zachowań. A szkoda, bo pozytywne nawyki mają w sobie niesamowitą moc! Ułatwiają oraz automatyzują naszą pracę i sprawiają, że czujemy większą satysfakcję. Nie chodzi tutaj o odhaczanie za wszelką cenę punktów z listy „to do”, ale o sam rozwój i proces kształtowania dobrych nawyków, a także o podnoszenie własnej produktywności.

Tutaj pojawia się pytanie: jak długo kształtuje się jeden nawyk? Otóż, wszystko zależy od naszego nastawienia – im bardziej pozytywnie będziemy podchodzili do tematu, to czas będzie o wiele krótszy. W takim przypadku badania podają, że wystarczy powtarzać daną czynność przez 30 dni codziennie a wejdzie nam ona w krew i stanie się naszym nawykiem. Osoby, które nie mają determinacji i chęci na wprowadzenie zmian, będą potrzebowały o wiele więcej czasu. Zasada jest prosta – jeśli robisz coś każdego dnia przez długi okres czasu, to ten nawyk staje się bardzo silny i trwały.

Habit tracker w bullet journal
Habit tracker w bullet journal

 

Czym jest habit tracker?

Habit tracker to inaczej tabela nawyków (szablon do pobrania na końcu wpisu). W szablonie po lewej stronie wpisujemy nawyki, które chcemy rozwijać, a cyferki od 1 do 31 to dni miesiąca. Jeżeli w danym dniu udało się nam zrealizować zadanie, to malujemy kwadracik, a jeśli nie to zostawiamy pusty lub rysujemy krzyżyk. Ta metoda pomaga w śledzeniu naszych postanowień i mobilizuje do realizacji zamierzonych celów. Powiem Wam, że nic tak nie cieszy, jak dzień w którym udało się zrealizować je wszystkie.

We wpisie o bullet journal wspominałam, że najlepszą stroną mojego notesu jest właśnie ta z habit trackerem. Pomysł ten spodobał się także mojemu mężowi, dla którego zaprojektowałam szablon do nawyków. Pracuje z nim już drugi miesiąc i muszę przyznać, że idzie mu całkiem nieźle, a zadań do zrealizowania wyznaczył sobie dość sporo.

Jak umocnić dobre nawyki?

Siła obietnicy

Czy kiedykolwiek złożyłeś komuś obietnicę? Udało Ci się wywiązać z zobowiązania? Takie obietnice możesz wyznaczyć także sobie – wystarczy zapisać je na na habit tracekrze. Umysł ludzki jest niestety wygodny i najchętniej wybiera łatwe rozwiązania. Często zapominamy o mało istotnych rzeczach, albo o tych niezbyt przyjemnych. Rzecz ma się bardzo podobnie z nawykami. Nawet małe czynności, które nie powinny nam sprawiać trudności jesteśmy w stanie odkładać z dnia na dzień, a później w ogóle ich nie zrealizować. Większość z nas zapewne nie lubi łamać raz danego słowa, dlatego warto rozpisać swoje postanowienia. Taka obietnica wyznacza nam także kierunek, w którym powinniśmy podążać, aby osiągnąć wyznaczony cel. Na habit tracekrze wszystko widać czarno na białym. Nie ma wymówek – jest tyko pusta dziura po niewykonanym zadaniu. Przyznam, że kilka takich okienek daje niezłego kopa, ponieważ zaczyna nam brakować wyjaśnień tej sytuacji.

Celebruj małe sukcesy

Często jesteśmy za bardzo skupieni na osiąganiu wyznaczonych celów i największą uwagę koncentrujemy na końcowym etapie, dlatego umykają nam właśnie te mniejsze sukcesy. Warto dzielić się z zaufaną osobą informacją o zamknięciu trudnego zadania, lub pochwalić się bardzo produktywnym dniem. Nie musisz robić tego codziennie, ale warto o tym wspominać chociaż raz w miesiącu. Często osoby, które przechwalają się w każdy możliwy sposób nie są odbierane pozytywnie. Jednak warto mieć osobę, z którą możemy porozmawiać o naszej pracy.

Habit tracker (tabelka zadań do zrobienia) - do pobrania i wydrukowania

Po kliknięciu przycisku poniżej wyświetli się szablon do pobrania. Wystarczy pobrać go na dysk, a następnie wydrukować. Grafika jest zapisana w bardzo dobrej jakości do druku w formacie A4. Szablon udostępniam za darmo do własnego wykorzystania (nie na odsprzedaż). Jeśli chcecie się nimi podzielić zalinkujcie do wpisu lub szablonu.

 

habit_tracker_przycisk

 

Jeżeli macie wątpliwości lub pytania dotyczące tabeli nawyków to chętnie na nie odpowiem. Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam zapełnionych kwadracików!

  • Super! Dzięki za plik. Wydaje mi się, że ciężko dotrzymać sobie dane obietnice, ale komuś już łatwiej. A nie powinno tak być 🙂 Zapisanie celów to połowa sukcesu 🙂

  • Zgadzam się w zupełności. Ja mam Habit Tracker w wersji elektronicznej. W excelu 😀 I mi pomaga bardzo! 🙂

  • Ale super, przyda mi się bardzo, bo do tej pory rysowałam go sama – teraz będzie wygodniej i ładniej;) Lubię habit tracker właśnie za późniejszą satysfakcję z zakreślonych pól – u mnie się sprawdza ten system 🙂

  • W końcu ktoś mi wytłumaczył na czym to polega 🙂 Coraz częściej spotykam się z tym na różnych blogach, ale nie miałam czasu zagłębić się w temat. Dziękuję 😉

  • Habit tracker może być bardzo pomocny w wyrabianiu nawyków. Dzięki za szablon, na pewno się przyda 🙂

  • Ja już od jakiegoś czasu opieram się pokusie rzucania się z motyką na słońce. Nawet habit tracker nie pomoże, jeśli wyznaczysz sobie 20 nawyków do opanowania w tym samym czasie. Ale jeśli podchodzi się do tego z głową i świadomością własnych ograniczeń, to rzeczywiście jest bezbłędne narzędzie i już od jakiegoś czasu z niego korzystam 🙂

    • 20 do opanowania, to faktycznie bardzo dużo. Mnie habit tracker bardziej mobilizuje, do realizacji drobnych zadań. Część z nich nie robię codziennie, ale dużo częściej niż przed zastosowaniem tej metody 🙂

  • Zaraz drukuję, bo z nawykami u mnie słabo. Może tym razem się uda. 😉

  • Podsunę ten pomysł mężowi. 😀

  • Świetny pomysł! To prawda, że kluczowa dla utrwalenia nawyku jest systematyczność – na pewno wypróbuję habit tracker w najbliższym miesiącu 🙂

  • Fajne, miałam coś podobnego od trenera za czasów trenowania judo 🙂